Kilpisjärvi-Tornio maraton -pyöräily tapahtuma 28.7. – 30.7.2021

Alatornion Ahjo järjestää vuosittain Maratonpyöräilyn. Reitti Kilpisjärveltä Tornioon ajetaan kahdessa päivässä. Matkaa reitille tulee noin 500 kilometriä. Kyseessä on kuntotapahtuma.36. Kilpisjärvi-Tornio Maratonpyöräily järjestettiin 28.7-30.7. Tapahtumaan osallistui 98 pyöräilijää. JäPyläisiä tapahtumassa olivat Pekka Jääskeläinen (jutun kirjoittaja), Milla Toivonen, Riitta Kilpeläinen ja Jukka Vanninen.


Olimme kuulleet tapahtumasta muilta siellä käyneiltä pyöräilijöiltä. Tapahtuman järjestelyjä oli kehuttu. Päätimme Millan ja Riitan kanssa keväällä 2020 keväällä että kun tapahtuma tulee myyntiin, niin ilmoittaudumme ja lähdemme pyöräilemään. Tapahtuma myytiin täyteen puolessatoista tunnissa. Kesän tapahtuma siirrettiin kuitenkin Koronan takia vuodelle 2021.


Torstaina 28.7.2021 aamulla olimme Torniossa ravintola Umpitunnelin terassilla rekisteröitymässä tapahtumaan vähän jännityksen sekaisin tuntein, koska kukaan meistä ei ollut aikaisemmin polkenut noin pitkiä etappeja, puhumattakaan siitä, että nyt niitä tulisi kaksi peräkkäin. Samoin sääennuste oli lupaillut Kilpisjärvelle +6 asteen lämpötiloja ja vesisadetta lähtö aamuksi. Terassilla törmäsimme myös Vannisen Jukkaan. Tapahtumassa oli kolme vauhti ryhmää. Me olimme ilmoittautuneet ryhmään, jossa ajonopeus oli noin 30 km/h. Jukka oli vähän vauhdikkaammassa ryhmässä, jonka keskinopeudeksi lupailtiin 35+ km/h.


Ilmoittautumisen jälkeen pyörät pakattiin kuorma-autoon ja pyöräilijät nousivat busseihin. Matka meni yllättävän nopeasti Torniosta kohti Kilpisjärveä, jossa majoittauduimme Kilpisjärvelle.


Perjantai aamu valkeni pilvisenä lämpötilan ollessa noin 10 asteen tienoilla. Tuuli oli kaakosta 3-4 metriä sekunnissa eli vastatuulta oli luvassa. Keskivauhtinen ajoryhmä jaettiin kahteen osaan, joissa kummassakin oli noin 25 pyöräilijää. Kapteeni kertasi alkuun ajosäännöt. Ajomuotona oli hidas telaketju, joka kiersi vastapäivään. Alkuun reitillä oli reipas nousu, jossa noustiin Suomen maanteiden korkeimpaan kohtaan ja siitä aloitettiin sitten laskettelu kohti Äkäslompoloa, joka oli ensimmäisen päivän etapin maali. Ajoryhmän edellä ajoi etuajoneuvo, jossa kulki pyöräilijöiden varusteet ja takana tuli toinen ajoneuvo, josta löytyi apua teknisiin ongelmiin, jos sellaisia tulisi.


Huoltopisteitä oli päivän mittaan noin