top of page

Seppo Aaltonen ja Vilma Lepistö podiumille ikäluokkien Suomenmestaruuskilpailuissa 25.-27.7. Porvoossa

Parin Satakunnassa kisatun kilpailun jälkeen Ikäluokkien suomenmestaruuksista kilvoiteltiin eteläisessä suomessa, kun Porvoon Akilles isännöi tämän vuoden kilpailun 25.–27.7. Porvoon Ajoista poiketen kilpailut oli viety ulos Porvoon keskustasta, Epoon nuorisotalon toimiessa kilpailukeskuksena. Miljöö kilpailulle oli kaunista maalais- / merenrantamaisemaa ja kilpailureitti mukavan kumpuilevaa pikipintaista tietä. Kolmepäiväisessä tapahtumassa ohjelmassa oli ensin joukkueaika-ajo (TTT) perjantaina, lauantaina voimia miteltiin henkilökohtaisen aika-ajon (Tempo) merkeissä ja sunnuntaina vuorossa olivat maantielähdöt.

 

Helteisen kisaviikonlopun aloittaneessa TTT kilpailussa kilpaillaan 3-5 henkisin joukkuein, josta vähintään kolmen on tultava maaliin. Joukkueen aika otetaan kolmannesta maaliin tulleesta. Poiketen muista viikonlopun tapahtumista, tällä kilpailulla on SM-arvo, mikä siis tarkoitti, että joukkueessa saa ajaa myös Masters-ikäluokkien ulkopuolisia kuskeja. JäPy sai TTT-kilpailuun jalkeille pienen, mutta sitäkin sisukkaamman Joonas Lepistön, Antti Mäkelän ja Tuomas Ratilaisen muodostaman joukkueen. Joukkue taisteli urhoollisesti muiden joukkueiden viisisylinterisiä moottoreita vastaan. ”Kolmella ajaminen oli todella kovaa, mutta mielestäni onnistuimme tilanteeseen nähden hyvin”, Lepistö kommentoi joukkueen ajoa.

 

Lauantain henkilökohtaiseen aika-ajoon JäPyltä osallistui 2 kuskia, Vilma Lepistö (NU11), matkana 5km ja Seppo Aaltonen (M65), 30km. Molemmat kuskit onnistuivat hienosti omassa ajossaan ja Porvoosta tulijaisina sekä Vilmalle että Sepolle ikäluokkiensa pronssiset mitalit. Vilma oli tyytyväinen kisan jälkeen ja kertoi onnistuneensa ajossa hienosti. ”Ensimmäistä kertaa tuntui hyvällä tavalla tosi hirveältä, kun tsemppasin aivan kaikkeni”, Vilma lisää. Seppo kertoi lähteensä matkaan aika varovaisesti. ”Sama tahti tuntui jatkuvan viimeiselle kympille, kunnes vähän hyytyi. Tehotkin jäivät alle tavoitetason. Helle varmaan vaikutti asiaan”, Seppo aprikoi.

 

Sunnuntaina maantielähtöihin JäPyltä osallistui yhteensä kahdeksan kuskia eri sarjoissa. Päivän kolmannessa lähdössä ajoivat ikäluokat M30, M40 ja M45, matkaa 120km. Tässä lähdössä JäPyläisistä ajoivat Jussi Telkkinen (M40) sekä Antti Mäkelä ja Tuomas Ratilainen (M45). Kilpailureitti oli 30km kierros, mikä siis kierrettiin neljästi. Kilpailu lähti käyntiin räväkästi, mutta suuria irtitottoyrityksiä ei nähty tai ne ajettiin välittömästi kiinni.

 

Ensimmäisen kierroksen loppupuolella sattui valitettava kolari, jossa yhtenä osallisena JäPyläisistä oli Jussi Telkkinen. Kolarin seurauksena Jussin kilpailu päättyi keskeytykseen.

 

Lähes pilvettömältä taivaalta koko päivän paistanut aurinko koetteli kilpailijoita ja kiinteällä huoltoalueella kävi melkoinen kuhina ja veden pärske kuskien pyrkiessä löytämään omaa huoltajaansa uuden juomapullon saamiseksi. Kilpailu jatkui pääjoukon keulan osalta hyvinkin aktiivisena ja mm. Ratilainen pyrki luomaan irtiottoja useaan kertaan. Usean eri ikäryhmän ajaminen samassa lähdössä tuo oman haasteensa kilpailuun, kun pitää koko ajan olla hereillä minkä ikäsarjan kuskeja milloinkin irtiottoihin pyrkii mukaan. Lopulta, noin puolitoista kierrosta ennen maalia pääjoukosta karkasi neljän hengen irtiotto, mikä supistui myöhemmin kolmeen kuskiin mennen maaliin saakka. Mäkelä ja Ratilainen kirivät vielä sijoituksista pääjoukon mukana maaliin tullessaan.

Päivän neljännessä lähdössä voimiaan 90km matkalle lähtivät mittelemään M50- ja M55-luokat sekä MU17-juniorkuskit. JäPyltä mukana olivat Jarkko Tonttila, Jukka Vanninen ja Mika Övermark (M50) sekä Arjo Kaarre ja Harri Mattila (M55). JäPyläiset pyrkivät ajamaan aktiivisesti alusta alkaen. ”Irtiottoyrityksiä tehtiin, mutta ne eivät tuottaneet tulosta. Mäet reippaasti, muuten varsin rentoa ajoa”, Mattila kommentoi. ”Ajattelin etukäteen, että porukka hajoaa kyllä tuolla reitillä, mutta isossa ryhmässä ajettiin koko ajan”, Övermark jatkaa. Alussa aktiivisesti ajanut Kaarre jakaa Mattilan ja Övermarkin näkemyksen kisan kulusta. Omaa suoritustaan Arjo kuvailee sotilaallisen lyhytsanaisesti ”Ihan ok”. Lopulta kilpailu päättyi massakiriin, missä parhaita kirin avaamiseen vapaita väyliä haettiin vimmalla jo hyvissä ajoin ennen maalisuoraa. Lopun kirikamppailussa mm. Tonttila ja Övermark ajautuivat pientareen puolelle menettäen mahdollisuutensa kamppailla podium paikoista.

 

Valitettavasti tässäkään lähdössä ei selvitty ongelmitta, kun lähes maaliviivalla kolaroitiin. Kuskimme onnistuivat välttämään kasan ajaen maaliin pääjoukon mukana. Hyvää kisaa lähtemään tehnyt Vanninen alkoi kärsiä jalkakrampeista kisan kuluessa ja viimeisen kierroksen aikana oli annettava periksi ja siirryttävä henkilökohtaiseen tempoajoon. ”Kaikesta huolimatta pirun hauskaa taas, itseltä parasta kisa-ajoa tälle vuodelle”, Jukka sanaili maaliin tulon jälkeen.

 

Viikonlopusta JäPylle tuomisina kaksi pronssista mitalia henkilökohtaisista aika-ajoista. Maantiellä hyviä sijoituksia ja vähemmän kisanneille kuskeille uusia kokemuksia. JäPyn menestyksen lisäksi haluan vielä onnitella kaikkia kisaviikonlopun aikana omissa ikäsarjoissaan kärkikolmikkoon yltäneitä kuskeja.

 

Kaikki kisaviikonlopun tulokset löytyvät:

Henkilökohtainen aika-ajo: https://my.raceresult.com/352369/results

 

JäPy kiittää Porvoon Akillesta hyvin järjestystä kilpailutapahtumasta.


Vasemmalta Jarkko Tonttila, Mika Övermark, Arjo Kaarre, Jukka Vanninen ja Harri Mattila.
Vasemmalta Jarkko Tonttila, Mika Övermark, Arjo Kaarre, Jukka Vanninen ja Harri Mattila.
Antti Mäkelä
Antti Mäkelä
Jussi Telkkinen
Jussi Telkkinen
Tuomas Ratilainen
Tuomas Ratilainen

 
 
 

1 kommentti


Mikhail
Mikhail
05.8.

Vaikka JäPyn kuskien viikonloppu Jämsässä ei mennyt täysin ilman kolhuja tai pettymyksiä, oli meininki reitin varrella selvästi tsemppaava ja yrityksen puutteesta ei voi ketään syyttää. Telkkisen keskeytys kolarin vuoksi on toki harmillinen, mutta Ratilaisen aktiivisuus ja useat irtiottoyritykset, sekä Mäkelän ja muiden kuskien sinnikkäät loppukirit kertovat joukkueen sitkeydestä. M50–M55-lähdössä taas nähtiin tuttua suomalaista realismia: ”ihan ok” – se kiteyttää kai sen, ettei aina tarvitse voittaa, kunhan ryhmä vetää tasaisesti ja taistelu pysyy rehtinä. Jos kaipaat hetken lepoa pyöräkisojen jännityksestä mutta haluat säilyttää kilpailufiiliksen, niin sunrise casino login voi tarjota hieman toisenlaista adrenaliinia – ilman kypärää, mutta silti syke nousussa.

Tykkää
Viimeisimmät päivitykset
Seuraa hyvää seuraa
  • Facebook Basic Square
  • Strava icon.png
bottom of page