Viikonloppuna ratkottiin maailmanmestaruudet Nizzassa Ironman 70.3 matkalla!

Syyskuun 7. – 8. päivä Nizzan keskusta oli täynnä teräksenkovia triathlonisteja. Ironman 70.3 MM-kilpailuun (uinti 1,9 km – pyöräily 90 km – juoksu 21,1 km) saa osanotto-oikeuden pärjäämällä ympäri maailmaa pidettävissä Ironman 70.3-kilpailuissa. Jokainen Ironman 70.3-kilpailu (yli 110 kpl) menneellä 12 kk jaksolla oli karsintakilpailu Nizzan MM-kisaan. Nizzan kilpailu oli tuotu miljoonakaupungin ydinkeskustaan, vaihtoalue oli Nizzan keskusaukioilla.

Lauantaina oli naisten kilpailu, jossa oli lähes 2 500 kilpailijaa ja sunnuntaina miehiä oli samalla matkalla lähes 3 500 kilpailijaa. Sepon sarjassa oli yli 130 kilpailijaa ja Jaakon sarjassa noin 550.

JäPyläisistä Seppo Aaltonen oli lunastanut paikan Lahden Ironman 70.3 –kilpailusta kesäkuun lopussa. Siellä Seppo voitti oman ikäsarjan (M60-64). Lisäksi Nizzaan lähti JäPyn Age Group ryhmän päävalmentaja Jaakko Rantala, joka lunasti paikan Otepään Ironman 70.3 –kilpailusta kesäkuun puolivälissä (sarjassa M35-39). Seppo ja Jaakko lähtivät matkaan jo hyvissä ajoin ennen kisaa alkuviikosta ja ehtivät pyöräilemään vaativan pyöräreitin ennakkoon.

Kilpailupäivän aamuna ilmoitettiin että veden lämpötila oli 25,6 astetta eikä märkäpukua saanut kilpailussa käyttää. Uinti tapahtui meressä aivan Nizzan keskustan kohdalla. Reitti uitiin yhtenä 1,9 km:n lenkkinä. Jaakon uintiaika oli 33 min ja Sepon 37 minuuttia. ”Olin erittäin tyytyväinen uintiin, Suomessa en ole harjoitellut ilman märkäpuku-uintia yhtään. Uintiaika oli muutaman minuutin nopeampi kuin mitä olin kuvitellut ennakkoon”, Seppo totesi uintiosuudestaan kisan jälkeen. Seppo oli uintiosuuden jälkeen 43. Tästä alkoi Sepon kipuaminen kohti kärkeä.

Kannustusjoukot joutuivat koville, kun herätyskello oli soimassa klo 5.30 ehtiäkseen Vencen kylään näkemään kilpailun kärjen. Pyöräreitti oli erityisen vaativa, alun 10 km:n merenrannan tasamaan jälkeen lähdettiin nousemaan kohti Col de Vancea (korkeus 963 m). Ylämäkeä oli tiedossa todella pitkään. Alun nousu-osuudet olivat jopa 10% ja lopussa oli pitkä tasainen 7% nousu ennen reitin saapumista nousun laelle.