Olli Kinnusen kisaraportti Ironman Ranskan –kilpailusta Nizzassa 24.6.2018!

Etukäteen oli tiedossa, että pyöräreitti olisi vaativa ja kisapäivänä voisi olla lämmintä jopa kolmekymmentä astetta. Kuumaan keliinkin sai onneksi jo Suomen olosuhteissa tänä vuonna vähän totuttautua, loppujen lopuksi viimehetken sääennuste näytti 25 lämpötilaa. Reitistä huolimatta pyörän valinnassa päädyin triathlonpyörään ajatuksella, että mikä ylämäessä hävitään, otetaan alamäessä tuplana takaisin. Viime vuoden tuloksien perusteella pyöräilyssä kuuden tunnin ja kokonaisajassa yhdentoista tunnin alitus olisi ihan hyvä saavutus. Kilpailumatkoina uinti 3,9 km – pyöräily 190 km – juoksu 42,2 km.

Kisakeskus lähtöineen ja vaihtoalueineen oli ihan kaupungin ytimessä, oikein hienolla paikalla Promenade des Anglaisilla Välimeren rannalla. Viime aikojen tapahtumat näkyivät sotilaspartioina kaduilla ja reput ja kassit tutkittiin tarkasti metallinpaljastimella aina expo -alueelle mentäessä.

Kisa alkoi ikäluokkien osalta 6.30. Uintiin lähtö tapahtui rolling starttina. Jossain muissa kisoissa olleita lähtöportteja, joista lähtee aina neljä kisailijaa muutaman sekunnin välein, ei täällä ollut. Porukka valui mereen omaa tahtiaan ja kun lähtijöitä oli lähemmäs kolmetuhatta, oli uinnissa vähän ruuhkaista. Reitti koostui kahdesta lenkistä, joista eka oli n. 2.4 km ja toinen sitten n. 1.5 km.

Keli oli lähes tyyni ja vesi lämmintä. Uinti tuntui hyvälle, vaikka välillä ruuhkien takia matkanteko melkein pysähtyikin. Oma kello näytti matkaksi 3950 m, uinnin aika oli 1.18 tuntia.

Sitten pyörän päälle ja ihmettelemään millainen se pyöräreitti nyt sitten loppujen lopuksi on. Alkuun mentiin 20-25 km tasaista maastoa, kunnes käännyttiin isommilta teiltä kohti vuoristoisempaa maastoa. Melkein heti alkuun olikin reitin jyrkin noin 10% nousu. Siitä selvittyä nousu jatkui loivempana parikymmentä kilometriä, josta muutaman kilometrin laskun jälkeen alkoi reitin vaativin osuus, kaksikymmentä kilometriä yhtämittaista nousua, jossa nousumetrejä kertyi noin 900, eli keskijyrkkyys osuudella oli noin 4.5%. Tämän jälkeen mentiin ylös ja alas, kunnes 125 kilometrin kohdalla alkoi 25 kilometrin laskuosuus.