JäPyn Age Group -ryhmän kuulumisia!

Viime syksynä perustettu Jäpyn Age Group -ryhmä jatkoi toimintaa lokakuun alusta. Syyskuu vietettiin off seasonia, nautittiin Suomen syksystä ja luonnosta sekä ladattiin akkuja. Ryhmässä olevien tavoitteena on joko täysmatka tai puolimatkan triathlon. Ryhmässä on ollut 12 triathlonistia, ja jokainen harjoittelee omilla tavoitteilla, mutta yhdistävänä tekijänä on tavoitteellinen harjoittelu ja laadun lisääminen omassa harjoittelussa. Sekä uinnissa, pyöräilyssä että juoksussa tehdään säännöllisin väliajoin testejä. Esimerkiksi pyöräilyharjoitukset perustuvat siihen, että tietää oman FTP – arvon.

Valmennuksesta ja ryhmän ohjelmista vastaa Jaakko Rantala. Jaakko suoriutui täyden matkan triathlonista Barcelonassa vuonna 2018 aikaan 9 h 36 min. Ryhmällä on yhteinen treeniohjelma, joka jaetaan kaikille ryhmäläisille sähköpostitse edellisen kuukauden lopulla. Viikoittain on yhteiset uinti- ja juoksutreenit sekä mahdollisuuksien mukaan myös muutamia muita yhteisiä harjoituksia. Myös pidempiä spinning -tunteja pyritään pitämään kerran kuussa. Viikoittaiset juoksutreenit ja kerran kuussa järjestettävät spinning -tunnit ovat avoimia myös muille JäPy-jäsenille. Näistä yhteisistä treeneistä tiedotetaan JäPy Triathlonin Facebook -ryhmässä.

Menneen kauden päätyttyä jokaiselle treeniryhmään kuuluneelle lähetettiin oma palautekysely heinäkuussa. Palautekyselyn perusteella osallistujat ovat olleet erittäin tyytyväisiä kokonaisuuteen. Saimme paljon palautteita ja toiveita, joiden perusteella lähdimme rakentamaan seuraavan kauden treeniohjelmaa.

Voimaharjoittelua toivottiin ryhmäläisten palautteissa ja siihen vastattiin heti uuden harjoituskauden alettua. Age Group - ryhmä kävi Fysios Järvenpää Fysioakatemian tiloissa hiomassa painonnoston perustekniikoita ja käytiin läpi voimaharjoittelun perusteita fysioterapeutti Tero Heikkilän opastuksella.

Syksyn ensimmäinen triathlonistien yhteinen spinning -tunti pidettiin lauantaina 26.10.2019 KuntoSaluksen spinning -salissa. Paikalla oli lähes parikymmentä triathlonistia, eikä valmentaja Jaakko Rantala päästänyt triathlonisteja helpolla. Kahden tunnin harjoitus sisälsi 6x10 minuutin vauhtikestävyys -vedot.