JäPyn ensimmäinen triathlon-leiri Forssan Hevossillassa 11. – 13.5.2018

Viime syksynä Jaakko Rantala esitti idean, voisiko seura järjestää triathlonisteille leirin keväällä Forssassa sijaitsevassa Hevossillassa, jonne ei ole kuin reilun tunnin matka Järvenpäästä. Tarkoituksena oli järjestää hieman erilainen leiriympäristö verrattuna urheiluopistoihin. Upea maalaismiljöö ja lähiympäristön luonto maalaisteineen sopii tällaiseen urheiluleiriin erinomaisesti. Idea jäi hautumaan ja keväällä tuli hetki, jolloin totesimme, että mehän järjestetään leiri jo tänä keväänä. Leiri tuli nopeasti täyteen ja pystyimme toteuttamaan haaveemme itse järjestetystä JäPy-leiristä. Leiriviikonlopuksi valikoitui helatorstain viikonloppu, saa nähdä tuleeko tästä perinne tulevina vuosina?

Perjantaina saavuimme hyvissä ajoin Hevossillan tilalle jossa Jaakko oli meitä vastaanottamassa mini-traktorin kanssa. Jaakko esitteli meille tilukset sekä ohjasi meidät mökkeihin majoittautumaan. Käytössämme oli kaksi mökkiä, molemmat olivat erittäin hyvin varustettuja. Innokkaimmat lähtivät jo etukäteen kiertämään perjantain lenkin, joka oli lähetetty kaikille sähköpostitse tiedoksi. Kaikki leiriläiset lähtivät vielä yhdessä kiertämään saman lenkin, jakautuen kahteen nopeusryhmään. Nimesimme perjantain pyöräilyn ”herrasmiespyöräilyksi”, koska yksi leiriläisistä oli pukeutunut pyörälenkille kauluspaita + solmio – pyöräilypaitaan. Pyörälenkin jälkeen tehtiin vielä 15 min. juoksulenkki. Harjoituksen teemana oli ”mieli ja jalat kuntoon työviikon päätteeksi”. Runsaan buffet -illallisen jälkeen käytiin läpi leirin ohjelma ja tavoitteet, sekä kerrottiin tarkemmin lauantain yhdistelmätreenin sisällöstä.

Lauantai aloitettiin aamulenkillä – Jaakko ohjeisti muutamia hyviä liikkuvuusharjoitteita, joita teimme ennen varsinaisen lenkin aloittamista. Aamulenkin tarkoitus oli vain herättää kroppa päivän treenejä varten. Aamupalan jälkeen lähdimme kimppakyydeillä uimaan Forssan Vesihelmeen, jossa meillä oli kolme rataa varattuna. Jakauduimme tasaisesti kaikille kolmelle radalle uintivauhdin mukaan. Puolentoista tunnin aikana teimme ensin tekniikkaharjoituksia sekä valmistavia harjoituksia pääsarjaa varten, joka oli 1 000 m puolimatkan kisavauhtinen uinti, jossa veturi vaihtui 200 m:n välein. Tarkoituksena oli pitää tasainen vauhti koko matkan ajan.

Lounaan jälkeen oli vuorossa päivän pääharjoitus, jonka jokainen teki yksin. Kyseessä oli pyörä-juoksu – yhdistelmäharjoitus. Säätiedotus lupasi hellettä, joten jo pelkästään kuumuus tekisi treenistä kuormittavan. Treeni koostui kahdesta osasta: Ensimmäinen osa: Pyöräily noin 20 km:n matka puolimatkan tasaisella teholla sekä juoksu noin 4 km puolimatkan vauhdilla. Toinen osa: Samat matkat, mutta perusmatkan tasaisella teholla. Niillä jotka tekivät treenit wateilla, piti miettiä etukäteen tavoitewatit tai jos ei ollut watteja käytössä, niin sitten tavoitesykealueet