Triathlonisti Aku Oja paljasti uusimman harjoitusmuotonsa ja muut täsmävinkit JäPy:n tri-koulussa

JäPy:n triathlon koulu oli onnistunut saamaan Hawaijin MM-kisoihin valmistautuvan Aku Ojan kertomaan harjoittelustaan JäPy:n jäsenille. Aku Oja on 33-vuotias perheenisä, joka päivätyönsä lisäksi huolehtii kolmesta lapsestaan vuoroviikoin ja harjoittelee tämän lisäksi maailman vaativimaan triathlon-kilpailuun - melkoinen teräsmies siis! Urheilu on kuulunut Akun elämään aina, mutta triathlon-kipinä syttyi vasta ensimmäisen marathonin jälkeen vuonna 2010. Ensimmäiset puolimatkat Aku suoritti vuosina 2011-2012 ja niihin hän valmistautui omalla harjoitusohjelmallaan. Akun harjoittelu muuttui täysin vuonna 2013, kun hän tapasi nykyisen valmentajansa brittiläisen David Tilbury-Davisin. Yhteistyö alkoi kahden lukujärjesteyksen laatimisella, mitä Aku suositteli kaikille tavoitteellisesta harjoittelusta kiinnostuneille. Toiseen lukujärjesteykseen merkitään päivätyöt sekä tavanomaiset arkirutiinit ja näiltä jäävään aikaan sovitetaan harjoittelu. Harjoitteluaika käytetään tehokkaasti, tarkoituksenmukaisesti ja hyvin suunnitellen. Akun harjoittelu on jaettu triathlonistin vuosiohjelmaan perustuen 6-8 viikon jaksoilihin, joiden aikana keskitytään tietyn osa-alueen kehittämiseen (aerobinen peruskestävyys, maksimihapenotto, lajikohtainen voima, vauhtikestävyys, lihasnopeus, kilpailukohtainen teho tai palautuminen). Jokaisella harjoituksella on selkeä tarkoitus, eikä hänellä ole erikseen keveitä viikkoja, vaan palautuminen tapahtuu välipäivinä ja keveinä harjoituspäivinä. Kaikki harjoitukset tallennetaan ja analysoidaan yhdessä valmentajan kanssa käyttämällä Raceday Apollo -ohjelmistoa avuksi. Harjoitusstatistiikan lisäksi Aku kirjaa omat harjoittelutuntemukset jokaisen harjoituksen jälkeen.

Uintia Aku harjoittelee keskimäärin kahdesti viikossa noin tunnin kerrallaan. Uintiharjoitus sisältää paljon lyhyitä, mutta kovia 25-100 metrin vetoja. Lähes kaikki uintiharjoitukset Aku toteuttaa hallissa 25 metrin altaassa.