Please reload

Viimeisimmät päivitykset

Noora Kanervan painonhallinnan vinkit JäPy:läisille

16.12.2015

Noora Kanervan ravintoluento keräsi täyden salillisen JäPy:läisiä maanantai-iltana Järvenpää-talolle. Noora osoittautui oivaksi luennoitsijaksi ja herätti JäPy:läiset vilkkaaseen keskusteluun pyöräilijän ravintoasioista ja painonhallinnasta. Joistakin toiveista huolimatta Noora ei sittenkään suostunut suosittelemaan olutta palautumisjuomana, vaan painotti kokonaisvaltaisen terveellistä suhtautumista laadukkaaseen ravintoon. Nooralla on vaikuttava tietopohja ravitsemustieteistä ja hän on väitellyt aiheesta tohtoriksi hiljattain. Puisevaa teoriaa emme luennolla kuulleet, vaan hyvin käytännönläheisiä faktoja ravinnosta ja hyviä vinkkejä painonhallintaan. Nooran esitys jaetaan JäPy:n jäsenille sähköpostin välityksellä, mutta tässä esityksestä poimitut kolme vinkkiä urheilijan painonhallintaan:

 

1) Säännöllisyys ja ajoitus

Säännöllinen ruokailu ja ruokailun ajoittaminen ovat avainroolissa ruokavalioremontissa. Muutaman tuhdin aterian sijaan Noora suositteli säännöllistä syömistä, kohtuullisia annoskokoja ja laadun valitsemista lautaselle. Mahdollista ravintoremonttia käynnistelevälle Noora suositteli ateriamuistutusten ohjelmointia esim. puhelinhälytyksiin.

 

2) Aamiainen on päivän tärkein ateria

 

Noora palautti mieleen lausahduksen: "Syö aamulla kuin kuningas, päivällä kuin prinssi ja illalla kuin kerjäläinen!". Hyvällä aamiaisella luodaan perusta koko päivän ruokailulle ja sitä ei tule jättäää väliin paitsi aamuisilla "paastolenkeillä". Paastolenkit ovat tutkitusti tehokkaita rasvanpolttajina, kunhan lenkin teho on maltillinen. Kovin usein ei näitä paastolenkkejä urheilijalle suositella. 

 

3) Lautasmalli

 

Hyvä ja laadukas ateria koostuu siten, että lautasesta puolet täytetään kasviksilla ja salaateilla, neljännes hiilareilla (täysjyväriisi, -pasta tai peruna) ja neljännes proteiinilla (kana, kala, liha). Painon pudotuksessa laadukkailla valinnoilla ja ruokatottumusten pitkäaikaisilla muutoksilla saavutetaan parhaat tulokset. 

 

Kiitos kaikille luennolle osallistuneille sekä erityisesti Nooralle hyvästä ja hyödyllisestä luennosta!

 

Ravintoluento pidetiin Järvenpää-talolla 14.12.2015. Luento oli JäPy:n jäsenille maksuton.

 

 

 

 

Please reload

Seuraa hyvää seuraa
  • Facebook Basic Square
  • Strava icon.png

© 2020 Järvenpään pyöräilijät ry - JäPy - Design by Snowwhere Productions.

OTA YHTEYTTÄ!

 

JäPy on Keski-Uudellamaalla toimiva seura, jonka tarkoituksena on pyöräilyn ja triathlonin edistäminen tarjoamalla positiivisia elämyksiä näiden harrastusten parissa.

LIITY SEURAAN!

 

Miksi liittyä seuraan?

Jäsenedut

Liittymislomake

Tietosuojaseloste

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Wix Facebook page
  • Strava icon.png
  • YouTube Social  Icon